wz

Automoto doplňky

Za socialismu si leckterý šťastný majitel osobního vozu mohl, vystál-li trpělivě fronty před prodejnou, dokoupit ledajaké doplňky, aby jeho kočár jezdil lépe, rychleji, spolehlivěji. A co nekoupil, to si vyrobil. Kousky, které se mi podařilo nashromáždit, uvádím níže.
Protože nové auto k otestování se u nás objevilo dvakrát za pětiletku, byly vděčnou náplní časopisů Svět motorů právě alespoň motoristické doplňky. Proto zde naleznete časté odkazy na tuto tiskovinu.

První věc, co správný pošuk vymění, je volant. Nejpovedenější a nejrozšířenější je typ Rallye Škoda z Kolínské nástrojárny; na obrázku vlevo. Vpravo je nějaký jiný odrbaný ve společnosti volantu ze Škody 110R. Viz minitest Svět motorů 16/1977, 42/1982.


Když původní volant vyhovoval, určitě se neztratil alespoň nějaký potah volantu.


Také byly k dostání různé ozdobné a reklamní hlavice řadící páky. Anebo jste mohli namontovat "soutěžáckou" šaltpáku přímo z produkce AZNP.


Zajímavou kapitolou jsou bezpečnostní pásy. Embéčka a první stovky se prodávaly bez nich, takže se můžeme setkat s mnoha dodatečně namontovanými typy: zleva Drupol Premier, Moravan de Luxe starší a novější provedení, Moravan Special, Moravan Super a Moravan Super-ROL. SM 8/1978, 15/1980, 7/1981, 34/1981.


Téměř zázračný doplněk - svítilna ANTI 100 či ANTI 101 proti oslnění se montovala pod sluneční clonu aby svítila podél čelního skla. Testováno Světem motorů 25/1977.


Signál - akustická signalizace zapnutých blikačů.


Parkovací hodiny. "Testováno" v SM 51/1980.


Vnitřní teplotu ukáže a stav kilometrů si zapamatuje autoteploměr Rn-41 z TKG Šumperk za 35Kč. Protože nebyl schválen kvůli ostrým hranám, vyvinuli posléze šumperští ještě zaoblenější model Rn-81. (SM 9/1980, SM 19/1980).


Panely pro autorádio a přihrádky na středový tunel.



Jedno z mnoha: autorádio Tesla Spider.


K rádiu potřebujete anténu.


Svépomocí vyrobená polička pod přístrojovou desku.


Další úložný prostor nabídla kapsa na dveře. SM 12/1988.


Opěrka hlavy pro pohodlí i bezpečnost cestujících. Ty na třetím obrázku identifikuje SM 24/1974 jako typ Autokomfort, výrobce Služby města Veselí nad Moravou, cena 180 Kčs.


Potahy a přehozy sedadel se prodávaly v bezpočtu vzorů a materiálů. Případně je spíchla šikovná babička na singrovce. SM 33/1980, 51/1985.


Dečka na zadní plato, snad pro odhlučnění či co.


Poklice byly vděčným prvkem personifikace vozu. Na fotce je zlomek toho, co bylo lze na škodovkách potkat. Černé hladké jsou z Kovozávodů Prostějov, legendární hliníkové Sprint vyrábělo družstvo Elko Nový Knín.


Mimořádným doplňkem už byla kola z lehkých slitin. Zde disky z podniku Metaz, takzvané kopretiny nebo otvíráky.


Další efektní kousek - přední spojler z vozu Škoda 110 R. Jiný typ spojleru vyrábělo ještě Plzeňské dílo, ten bohužel nevlastním. SM 36/1979.


Zrcátka Beskydsport se objevila i na všech závodních vozech své doby. V pozadí sériové zrcátko. Na druhém obrázku pak je zrcátko na tykadle pro tažení karavanu.


Přítlačná křidélka na stěrače měla zvýšit účinnost stíračů.


Speciální zátky akumulátoru pro odvedení agresivních plynů.


A odpojovač akumulátoru, praktická věc proti zlodějům i pro vaše hrátky s elektroinstalací.


Něco pro detailisty: špunty do trubek na zvedák uchovaly toto místo stále čisté. SM 6/1988.


Přední zástěrky, klasický družstevnický výrobek. Vlevo na Š 100 z družstva DIPRA Praha, notně sežrané broukem korozníkem. Vpravo různé další. SM 15/1980, 22/1989.


Před návštěvou příkopu vás měl uchránit tlumič řízení. Nejprve se dovážely např. tlumiče Stabilus T20x150 Kolbens Neudorf, když však počet škodovek s kmitajícími koly stále stoupal, přišly do výroby i u nás (Kovodružstvo Mladá Boleslav, provozovna Bakov n. Jiz.). Viz kniha M. R. Cedrycha z povinné četby.


Nezbytná výbava českého motoristy: autozahrádka. Na první fotce z DRUKOVU, na druhé z Kovozávodů Prostějov, zcela vpravo zahrádka kombinovaná s nosiči lyží od neznámého výrobce. SM 12/1978, 50/1983, 18/1986, 28/1989.


Autovak na zahrádku uchoval vaše sakypaky v suchu na cestě k Balatonu.


A v zimě jste nasadili střešní nosiče, na ně artisky a hurá do Krkonoš. Opravdu nouzovým řešením pak byly filcové pásy na obrázku vpravo. SM 3/1980.


Samozřejmě nezapomeňte vyprošťovací řetězy. SM 4/1978.


Další hojnou zimní výbavou byly nejroztodivnější dečky na grily čehokoli od fiátka po erteóčko.


Čistič paliva.


Krycí plech pod motor.


Startovací klika pro šetřílky.


Tažné zařízení.

Někomu škodovka chladila málo, někomu moc. Pomoci měly řemenice ventilátoru všelijakých rozměrů odlévané a soustružené z oceli, hliníku, pertinaxu,...


Zdatní mechanici - tuneři dokázali podle obrázku v Cedrychově příručce spáchat i tlumič výfuku Burgess (uprostřed). Neznámý úderník z n. p. Antikoro je autorem díla, za které by se nemusel stydět ani slavný Carlo Abarth (vpravo). Čert ví, jak to pronesl vrátnicí a jestli mu v montáži zabránila úcta k vynaložené práci nebo strach z ostražitých šedých morů. Tlumič výfuku nalevo pak je sériové konstrukce, ovšem opět z nerezi.
Mnoho parády udělala i koncovka výfuku. V ejektorovém provedení (viz Automobil 6/1971) pak měla dokonce snížit hlučnost vozu.


Další zázračná věc. Antistatický pásek měl uchovat nedělní svíčkovou v žaludcích Vašich ratolestí a zabrátit tomu, aby vás vlastní auto koplo.


Přídavné mlhovky a dálková světla.


Povinná výbava: vlevo laciný výstražný trojúhelník z Metasportu, vpravo prvotřídní typ VT-A2 z OPP Povážan (představený v SM 33/1979). Viz také srovnávací test v SM 21/1977.


Lékárnička


Poslední záchrana: tažné lano. SM 38/1978.


Záplaty na duše - tehdy se ještě defekty spravovaly na cestách. SM 12/1989.


Měřič komprese odhalil podpálený ventil či jiný neduh.


Colortest - sada na kontrolu bohatosti směsi od maďarských (tehdy) sousedů. Skleněnou trubičku jste zamontovali namísto svíčky a po protočení motoru vám zabarvení prozradilo, zda ubrat či přidat. Asi teda, návod v maďarštině není úplně srozumitelný.


Zkoušečka na elektrické vedení se také hodila.


Hasící přístroj. SM 20/1978.


Autokolébka pro pravidelné ošetření spodku.


Plech pod SPZ - nevím k čemu je dobrý. Časem poctivé železo doplnily pryžové a plastové rámečky informující o značce vozu, kdyby snad někdo v nepřeberné nabídce 80. let (Škoda-Lada-Dacia-Fiat Polski) tápal.


Ochranné plexisklo na SPZ - totéž co výše. Po pár letech jste SPZ sotva přečetli.


Šrouby k SPZ s odrazkami - hovadinka pro hračičky.


Erb pro patrioty a svatý Kryštof pro pobožné. K zahození nebyly ani podkovy, rámečky světla z Avie, emblémy Mercedes či Škoda z lokomotivy atd. atd. Škoda jen, že škodovka nemá pořádný chladič, kam by se tyhle ozdoby daly věšet.


Obsah příruční schránky, aneb něco k údržbě skel: Utěrka Clarin, stěrka s houbičkou Favorit, Autostěrka 4500 od Spokaru a škrabka na led Plzeňské dílo


Pneuměřič Autopal, Chirana, KOVO Brno P 300 H a na závěr zahraniční z NDR a SSSR. SM 12/1980, 22/1981.
Inzerát Mototechny v SM 16/66 uvádí "Tyčinkové pneuměřiče po dalším technickém vylepšení opět běžně v prodeji. Druh MT 3 pro tlak do 3 atm. (kat. č. 193-978400) za 23 Kčs."



Hustilky z Drupolu - menší Super a větší Speciál. SM 28/1978. Existovala i nožní provedení - některá se vzhledem makety lešení z Merkuru, některá jako ta na obrázku vpravo (značená Universal) s celkem elegantním zpracováním.


Nabíječka baterie. SM 4/1983, 20/1989. Vlevo malovaná plechová bednička z n. p. Elektropřístroj Modřany, závod Rokytnice nad Jizerou. Vpravo univerzální trafo "Kaskad 2", jehož původ prozradí symbol "sdělano rukami nogami, no bez golovy".


Průtokový kartáč pro snadné mytí.


Tabulka CS pro cestu do Burgasu.


Kanystry na benzín - 20litrový Sandrik se hodí tak k PV3S, 5 či 10litrový DILO už se do kufru vešel. Bonbónkem pak je 4,5litrový kanystřík do rezervního kola Š Favorit (Dříve se vyráběl ještě podobný do Octavie, ten pojmul díky 15palcovému disku 6 litrů paliva).


Klíč na olejový filtr jste u škodovky s obtokem nepotřebovali. SM 15/1989. Krásná hračička je na vedlejším obrázku - jednorázovým plnoprůtokovým filtrům coby novince ve škodovkách (1983) asi někteří nevěřili, tak mohli dostat rozebíratelný filtr ze ZTS Třemošnice-Hedvikov a babrat se při výměně v oleji jako za starých časů.


Poněkud archaicky působí přídavné vytápění čelního skla PAL. Dnes už je zase běžnou výbavou moderních plechovek.


Největší specialisté na serepetičky byli dederóni. Zde klimatizace do Trabanta.


A nakonec importní velmi vkusný teploměr...


Krom doplňků se zhodí samozřejmě i řada výrobků chemického průmyslu. To máte Alunu, Antivibral, Apex, Arktvel, Arva, Asfaron R, Autobalsam, Autocleaner, Autokor, Autopolish, Autosapon, Autošampon, Autowax, Avipon, Avirox, Car-glist, Carime, Carwax, Clarin, Cleanerpolish, Colorplast, Čipro, Číro, Dekarbon, Desulfator, Dix, Eonit, Epoxydehet, Etol, Fridex, Frostal - speciál, Glacidet, Glykosol, Gumoasfalt, HD - spray, Hermeplast, Hermosal, Chemazur, Chromofix, Iron, Konkor 101, Kontox, Lak clean, Molyka, Motopúr, Motosol, Mrazol, Nemrazol, Neoxyd, Nezmar, Niklík, Odrezol, Odrezovač T, Penetrating, Petrocid, Plexi, Prozor, Resistin, Riva, Ronal, Silento, Silichrom, Spolfixin, Start - spray, Superon, Syntol, Tekuté řetězy, Tlumex, Velfobin, Velvasol, Venedin, Vidol... A pak že nebyl výběr. Chraň bůh, aby se vám rozmočily etikety na sprejích, pak jste nerozeznali tužidlo na vlasy od konkoru.


A co se dalo vylepšovat dále?
tyristorové zapalování
petlice na uzamčení víčka nádrže
přední spojler Plzeňské dílo (Škoda, VAZ - typ 8415 za 375 Kčs, SM 36/1979)
spojler na střechu od Chemoplastu pro tažení karavanu
samolepka čtyřlístek
kufr šitý na míru do příručního zavazadlového prostoru
zvedač akumulátoru
plastový kanystr a ruční čerpadlo na benzin
třetí brzdové světlo tvrdě potírané příslušníky nebo rovnou semaforek za zadním sklem
uzamykatelná řadící páka
uzamykatelná hokejka mezi volant a pedál spojky
Dětská automobilová sedačka Liberta DAS 18 (840 Kčs)
startovací kabely (SM 7/1980)
žaluzie na zadní sklo
pes s kývací hlavou
ekonoměr
tygr za oknem a toaleťák v háčkovaném klobouku
černou barvou poplivaná střecha (pomeranč žádoucí!)
plastová schránka na nářadí od Chemoplastu do rezervy vašeho funglnágl Fáčka
zažloutlý bloček na přísavce
dle Adolfa Kuby v SM 17/66 byly v kurzu dokonce samolepky EU!




zpět na Automobily + přívěsy
zpět na hlavní stránku