wz

Moskvič 407, 1960

Pokrokové společenské zřízení Sovětského svazu pamatovalo na potřeby svých občanů a dbalo o motorizaci národa. V Moskvě byl za tím účelem ještě před válkou založen Závod malolitrážních automobilů, který roku 1946 zahájil produkci vozů značky Moskvič. Přesněji řečeno byla z poraženého Německa dovezena technologie na výrobu předválečného Opelu Kadett a sériová výroba lidových vozů mohla začít.
V roce 1958 se do výroby dostal zcela inovovaný typ 407. Konstruktéři se před tím - jak jinak - důkladně seznámili s konstrukcí soudobých modelů, vyráběných na západě, a možná i díky tomu stvořili povedený a konkurenceschopný vůz. Moskvič 407 se stal poměrně výhodným exportním artiklem - celá třetina produkce údajně putovala na vývoz, mj. právě do Československa, čímž myšlenka lidového vozu, který motorizuje sovětský lid opět obdržela trhliny.
Na přelomu 50. a 60. let byl automobil byl chápán stále jako luxusní výrobek, jak napovídá i vnitřní výbava s prvky které vozy této kategorie v sedmdesátých letech často postrádaly - radiopřijímač, lůžková úprava sedadel, stahovací okénka v zadních dveřích, řada palubních přístrojů...

Podrobnější historii Moskvičů, bez dějových zkratek a bludů najdete zde: http://www.moskvichklub.cz.

Jak lze vyčíst z výrobního štítku, vyobrazený Moskvič vyjel z "Moscow light car plant" v roce 1960. Řadu let sloužil ke spokojenosti svých majitelů na Vsetínsku, po čtvrtstoletí a ujetí asi 71 000 km pak byl automobil vyšlý z módy odstaven do garáže, kterou opustil až po dalším čtvrtstoletí při prodeji. Stav lze tedy vystihnout jako nálezový - na místech šrámů v přestříkaném laku léta nerušeně pracovala koroze, na pár místech už se propracovala skrz. Interiér je původní a vcelku zachovalý až na typickou bolest Moskvičů - zdegradované plastové součásti přístrojové desky. Makromolekulární chemie byla tehdy ještě v plenkách. Chromované díly a ostatní bižuterie (včetně nezbytné rudé zástavy na kapotě) jsou kompletní a ve slušném stavu. Stav mechanických skupin je neznámý, na nějakou pohromu to ovšem nevypadá.
Prozatím je v plánu pouze konzervace ve stavu "časové schránky", renovace zatím počká, stejně to neumím.





zpět na Automobily + přívěsy
zpět na hlavní stránku