wz

karavan Wenzel

O karavany se zajímám už delší dobu a tak tento článek začnu trochu zeširoka. Obytné přívěsy se u nás v sedmdesátých létech staly fenoménem. První vlaštovkou byl laminátový přívěs Karosa W 4, zvaný Dingo, který hned zpočátku nastavil laťku úrovně dosti vysoko. Koneckonců jeho design je dílem Otakara Diblíka, autora vzhledu Š 706 RTO "Brusel", Zetoru Crystal nebo třeba lokomotivy přezdívané laminátka. Pak ještě Karosa přišla se sérií přívěsů Racek 300, ale poptávce to zdaleka nestačilo. Počátkem sedmdesátých let se výrobou karavanů začal zabývat Sportservis Bohumín, ten nejdříve vyvinul skládací karavan Astra 300 a následně velký přívěs Astra 360, na který už jste ale potřebovali trochu výkonnější kočár. Někdy v osmdesátých letech se pak ještě tuším v Martině vyráběly přívěsy Turiec, za ty jste ale dali skoro tolik, co za novou stopětku, pochopitelně pokud se na vás vůbec dostalo.
Tak není divu, že tisíce mototuristů, na které se nedostal tovární přívěs, příp. jim nevyhovovala konstrukce a cena, se vydaly vlastní cestou. Alespoň podvozek někteří použili tovární výroby od Sportjachtu, ale zlaté české ručičky si s ním většinou poradily samy. Tak vznikaly spousty nejrůznějších konstrukcí a dílčích řešení detailů, protože žádné doplňky potřebné ke stavbě se nevyráběly. Prakticky na každém karavanu z té doby tak např. najdete fotografickou misku coby střešní okno. Určitou překážkou při konstrukci bylo složení vozového parku v ČSSR - litrové embéčko či stovka s maximální hmotností nebržděného přívěsu 380-400 kg nemůže táhnout žádnou stodolu na kolech a tomu se taky většina konstrukcí snažila přizpůsobit a to jak hmotností, tak tvarem. Malou revolucí v této situaci byla patentovaná konstrukce Leo Wenzela z Rosic u Brna, zveřejněná např. v časopise Svět motorů č.43/71. S aerodynamickým odporem se vypořádal netradičním tvarem a hlavně malou výškou, kterou dosáhl tím, že podlaha přívěsu se po dobu kempování spustí na zem a tím se získá nějakých 20 cm výšky. Během jízdy se podlaha pomocí lanka zase vytáhne vzhůru. Jednoduchou konstrukcí se dosáhlo nízké hmotnosti právě okolo 400 kg, velká okna vpředu i vzadu umožňovala při jízdě průhled skrz přívěs vzad, odpružení obstarávaly pružiny a tlumiče běžně dostupné v Mototechně. Tyto výhody přesvědčily snad stovky kutilů - amatérů po celé republice a tak dodnes není velkým problémem takový přívěs potkat. Jednotlivé exempláře si však jejich konstruktéři upravili podle svých možností a potřeb. Někteří tak namontovali malá bantamová kola, vyskytuje se různý tvar a počet oken, uspořádání lůžek, a pochopitelně různé vnitřní vybavení. Někteří také opustili myšlenku spouštěcí podlahy a nechali ji pevnou za cenu celkového zvýšení přívěsu.

Jako sběratele starých krámů mě pochopitelně zajímá i tématika obytných přívěsů. V poslední době se mezi majiteli oktávek stal hitem přívěs Dingo a tak jsem se i já začal rozhlížet po vhodném přívěsu ke Škodě 100. V úvahu připadaly zmíněné typy Karosa Racek, Astra 300 nebo Wenzel, také nazývaný ponorka. Právě ty se na trhu vyskytují nejčastěji a jsou vhodným kompromisem mezi druhými dvěma typy. Najít ale ten pravý, který by odpovídal původní konstrukci, byl v dobrém stavu, s doklady a za přijatelnou cenu není zrovna jednoduché. Nakonec se to snad podařilo a tak jsme v lednu 2008 vyrazili do 200 km vzdálené obce Hnojník na obhlídku nabízeného stroje. Přívěs z roku 1977 váží 350 kg a má jen minimální výbavu. Jedinou větší vadou je prasklé jedno přední okno (Wenzel má mít čelní okno z jednoho kusu, ale každý asi neměl možnost sehnat tabuli plexiskla 2x1 m). Cena byla slušná, tak jsem neváhal a přívěs koupil a stal se tak jeho pátým majitelem.


Moje ponorka se stala terčem zájmu lidového umělce, který navíc uvnitř posvačil a kdoví co ještě, takže mám zase co dávat do pořádku.



zpět na Automobily + přívěsy
zpět na hlavní stránku

Nadějně vypadající stránky o postarších karavanech - http://www.historicke-karavany.cz/
Tady se cosi už delší dobu rodí - http://karavan.napady.net/
Taky stojí za zhlédnutí - http://www.fvcamp.cz/camp.htm