wz

Škoda 100 L, 1969, červená

V roce 1969 přišla na trh Škoda 100 - podle J. Hlinomaze v časopise SM zbrusu a zgruntu nová škodovka, ve skutečnosti však jen lehce zmodernizované embéčko. Tento typ pak vydržel ve výrobě do roku 1976. Vozy se lišily především hranatější karosérií, inovovaným interiérem, kotoučovými brzdami na předních kolech a několika dalšími vylepšeními. Celkem bylo vyrobeno 819 787 vozů Škoda 100, 219 864 automobilů Škoda 110 L, 40 057 vozů Škoda 110 LS a 56 902 vozů Škoda 110 R.

Rudé právo ve vydání z úterka 26. srpna 1969 na titulní straně uvedlo:
Po celozávodní dovolené se v pondělí opět rozběhly výrobní pásy mladoboleslavské automobilky. Dlouho očekávaná modernizovaná embéčka tedy už spatřila světlo světa. Podrobosti o této události spolu s dalšími informacemi o současných problémech automobilky, postižené nedávno velkým požárem, přineseme v příštích dnech v rozhovoru s podnikovým ředitelem AZNP ing. K. Šimonem.

Tento vůz koupil můj děda 13. října 1969. Nejprve si v září 1966 zažádal o Trabanta. Než na něj přišla řada, tak došetřil na Škodu 1100 MB, ovšem příchod spřátelených vojsk zamíchal i s pořadníky a než se nadál, přišla do výroby řada Š100/Š110. Odpovídající typ - Š110L si za horentní sumu 89 000 Kčs nemohl dovolit, a tak se musel spokojit s typem Š100L, odstínu 8220 za 59 370 Kčs (MC 59 000, sleva za scházející zrcátko 100 Kčs, zvláštní výbava bezp. pásy - jeden šedý a druhý černý - 470 Kčs).
Bohužel, v tehdejší době dílenské zpracování poněkud pokulhávalo a tak musel novopečený majitel, chtěl-li jezdit spolehlivě za jakýchkoli podmínek, upravit vůz způsobem DOdělej DOma. To děda včas neudělal a tak vůz, zvláště při provozu v zimě dosti trpěl. K tomu absolvoval nespočet rodinných dovolených (např. do NDR, Itálie, Francie, dojel i na pol. Krym v tehdejším SSSR) s gulášovými konzervami od podlahy po střechu, kdy se podvozku muselo zdát o čertech.
Postupem času se měnily přední blatníky, čelo, nárazníky, lak a ještě kde co.

V létě roku 1999 jej od dědy koupil můj otec, likvidační akci VW Group "za staré nové" na truc, a od té doby vůz používáme na příležitostnou dopravu rodiny i všelijakého nákladu. Došlo k výměně motoru za méně utahaný, přibylo tažné zařízení a vůle v řízení.

Pár snímků ze zašlých časů: Naleštěný kočár po příjezdu z Mototechny, jedna momentka ze Západu a jedna z Východu. Podle dosavadního zjišťování jde o nejstarší dochovanou stovku, je vyrobena pouhých 16 dní po zahájení výroby 25.8.1969 a jde o cca 4200. kus.



Když zaprší a nasadí se poklice, vypadá jako nová.


Kvůli již dosti neutěšenému stavu jsme přes prázdniny 2006 jsme tuto stovku asi natrvalo odstavili. Bylo právě na čase, při poslední jízdě se utrhl úchyt podélného ramene zadní nápravy. Auto má najeto cca 128 000 km.


zpět na Automobily + přívěsy
zpět na hlavní stránku