wz

Trabant 601, 1969, modrá

Na konci padesátých let vzniknul v NDR konstrukčně vcelku zajímavý lidový automobil Trabant. Když se roku 1963 objevil modernizovaný typ 601, všichni se shodovali, že jde o vůz, který předběhl dobu. Ta ho však záhy dohnala a z Trabanta se stal symbol úpadku socialistického systému nejen NDR. Trabanta netřeba moc představovat, lehkou karosérii pokrytou duroplastem a hrdě nazývanou limuzína, pohání kupředu dvoudobý vzduchem chlazený dvouválec o objemu necelých 600cm3, uložený pod přední kapotou. Trabant má vše, co dělá automobil automobilem, ale rozhodně nic navíc. Však jste jej také v r. 1969 mohli pořídit za pouhých 27 200 Kč.

Návod k obsluze osobního automobilu "Trabant 601", vydání z r. 1973 říká:
Automobilový typ "Trabant" reprezentuje ve své třídě sportovní, elegantní a temperamentní vozidlo. Stabilita vozu a akcelerace Vašeho "Trabantu" jsou výborné. To Vás však nemá ponukat, jezdit lehkomyslně.

Protože jde o vpravdě legendární vozítko, navíc konstrukčně dosti odlišné od škodovek, zařadil jsem jej do sbírky. Získal jsem vyobrazený kousek, vyrobený na jaře roku 1969. Motor je již výkonnějšího provedení P63, naopak karosérie je ještě bez průduchů v C-sloupcích a s maskou z tahokovu. Rámeček tachometru je chromovaný. První (a v podstatě jediný) řidič a majitel dokázal s tímto autem (prvním a v podstatě jediným) najezdit 150 000km. Na konci minulého století se ale rozhodl volant pověsit na hřebík, Trabanta odstavil na špalky do garáže (takže auto např. dodnes neví, jak vypadá zadní mlhovka) a v r. 2003 odnesl SPZ ouřadům. Po pár letech prodal garáž i s Trabantem, což jaksi pro nového majitele nebylo moc praktické, a tak jsem ho za 2000Kč odkoupil v prosinci 2010 já. Původní majitel bohužel kdysi pod heslem "Bezpečnost především" vyměnil sklíčka předních blikačů a koncových svítilen za modernější a pod heslem "Za Prahu krásnější" dopřál autu štětkolak, který snad ani nemůže být štětkovatější. Pak ještě, snad kvůli zlodějům, semtam něco odmontoval a poztrácel, takže zatím ani nevím, co vše chybí do pojízdnosti.
Při setkání s prvním majitelem došlo i na historky typu "to jsem na to na dálnici jednou trochu šlápnul, a měl jste vidět, jak jsem ve stodvaceti předjel žiguláče!". Zážitek na celý život, asi si doporučení z příručky nevzal k srdci. Slibované doklady a náhradní díly však už skončily v propadlišti dějin.


Na závěr bych k tématu uvedl ještě úryvek ze Světa motorů č. 7/73, kde Dalibor Janek dává rady k jízdě Trabantem:
Předjíždění je nebezpečné! Chcete-li předjet škodovku, která jede rychlostí 80 km/h, bude vám tento manévr trvat dost dlouho. Nemáte k dispozici přebytek výkonu, "trojka" vám více než těch 80 km/h nepojede a čtyřka se bude "zvedat" pomalu. S tímto faktem je nutno kalkulovat předem a dávat pozor, abyste měli dostatek místa k předjetí. Jediné, co vám mohu poradit, je tento trik: musíte si předjížděného "předem připravit", vybrat si vhodné místo a pak se na to rozjet. To znamená nejet za vozem, který chcete předjet na "kufru", ale nechat si větší odstup (tak 100 metrů) a pak naplno akcelerovat. Bohužel musíte do předjíždění také započítat mentalitu českého majitele embéčka, který když vidí, že ho chce předjet trabant, spíš přidá, než aby ubral. Jakmile jste ho předjel, můžete se stát pánem situace. Zvláště na technické trati využijete vynikajících jízdních vlastností.

Koneckonců vděčné téma "Trabant předjíždí škodovku" se objevuje třeba i v populárních filmech Na samotě u lesa a Vesničko má středisková.


zpět na Automobily + přívěsy
zpět na hlavní stránku