wz

Sportovní favority


Favoritka, bicyklová klasika českých silnic. Zatímco na Západě prostý lid jezdil na městských a turistických kolech, zde byl synonymem pro jízdní kolo Favorit s berany, pětikolečkem a "pologaluskami" v modré barvě. Někteří jezdíme na takovém kole denně dodnes.

Historický turistický stroj (1961). Červené rukojeti řídítek, jednoduché obtisky, nosič na podsedlový šroub.


Favorit z roku 1974 s dlouhým představcem a sedlem Special 04 jsem dovybavil cestovním nosičem a brašnami pro nedělní výlet na Kokořín. Škoda nepůvodních klik a přesmykače.


Vcelku zachovalý stroj s šestikolečkem (1977). Zajímavý je košík na řídítkách, brzdy Favorit special, přesmykač. Zadní světlo je novodobé.


Další modrý. Zajímavý je pouze další typ profilu blatníků (1980).


Favorit tourist 30th anniversary limited edition v zelené metalíze (1981).


Také Liberta měla jako svůj top model kolo s berany, místo tkalounu však má na řídítkách jen plastové rukojeti a rovné páky.


Další polykač kilometrů (1984). Jak udělat ze svého tuctového modrého závoďáka něco výjimečného? Přece oblepením vším, co se doma našlo. Správné závodní auto má na sobě přece taky spoustu samolepek. Obzvláště hodnotná je sbírka nálepek z banánů.


Zelený favorit má pláště Obiličevo 32x630 a duralové náboje s vysokými přírubami upevněné rychloupínáky (1987). Povšimněte si převodníku s horským převodem (ten je vyměňovaný, původní kliku kdysi roztrhnul silák Glum).


Jistá dávka elegance nechybí stříbrnému provedení favoritky (1988). Pravda, s chatrnými pologaluskami a podivnými berany (lze brzdit i ve vzpřímené poloze) to není ono. Pozornost si zaslouží duralové kliky Eska na čtyřhran, vrchol československé konstrukční školy.


Klasický favorit s očesaným osvětlením. Za pozornost stojí uzoučké blatníky a brzdy CENTRIC (1989).


Tento porevoluční kus má moderní nálepky, kulaté světlo My Day a zahraniční přesmykač + přehazovačku (1991). Klínkové kliky ale zůstávají... Do sbírky věnoval Glum (když předtím roztrhnul pravou kliku - už druhou). Ani zbarvení, apelující na vlastenecké cítění kupujících nezachránilo výrobce před úpadkem.


Další stroj z novodobé éry (1993). Kliky už na čtyřhran z dalekého východu stejně jako hlavové složení, jehož horní miska je již zcela vymlácená. Na samolepkách jsou ale ještě nápisy Made in Czechoslovakia. Ani efektní dvoubarevný "airbrush" nezachránil výrobce před úpadkem.


Pohled za hranice naší vlasti: Universal se Favoritu dosti podobá, kola z Rokycan jsou však o poznání lehčí. Jako ostatní polská kola má i toto specifické středové složení uzavřené prachovkami, které se otáčí spolu s osou (1987).


zpět na jízdní kola
zpět na hlavní stránku