wz

Jízdní kola


Kdo nevydělal na auto ani na motocykl, musel vystačit s obyčejným kolem. V tehdejším Československu se kola vyráběla v rokycanském Favoritu, chebské Esce, sobotínském Velamosu a přidružených závodech; speciální kola pak ještě v TDV Liberta Mělník či v mladoboleslavském kovodružstvu. Tato sekce představuje devadesát kusů z naší sbírky bicyklů.

Už nejmenší děti mohly cvičit údy na nějakém dětském vozidle.
Slušné povození už poskytl 18palcový Spurt.
V osmdesátých letech se vyráběla řada 20palcových kol.
Odrostlejší chlapci mohli sedlat Pionýr 22.
Když se poštěstilo, tak i terénní "Rapido MX".
Za vysvědčení pak mohl dvanáctiletý hošík dostat třeba 24palcovou esku.
Těžištěm produkce Esky ovšem byly tříčtvrteční kola - 26 palců.
Strojem pro turistiku i denní použití byla Eska Premier.
Sportovci jistě uvítali provedení s berany.
Pochopitelně na trhu nechyběly ani dámské modely.
Šťastní sportsmani, kteří podstrčili nějakou tu stovečku navíc, se třeba dočkali i vysněného galuskového favorita.
Velkou popularitu získala praktická skládačka.
Na nákup do Jednoty jedině na "univerzálním kole".
Kdo neušetřil na vlastní, vytáhl ze sklepa plečku po rodičích.
No a pro fajnšmekry se dovážela kola ze SSSR, legendární Ukrajiny.

Příbuzným odvětvím k bicyklům jsou ruční vozíky - různé kárky a dvoukoláky.


Tady zatím budu skladovat zajímavé externí odkazy na téma staré bicykly:

http://www.disraeligears.co.uk - sbírka přehazovaček obsahuje krom československých vyrobků i polské, sovětské,...
http://www.flickr.com/photos/veloretro_cz/ - fotoalbum poněkud hodnotnější cyklosbírky, než je ta má.
http://www.ifavorit.cz



zpět na hlavní stránku