wz

Pionýr 22

Tento stroj se ve Velamosu vyráběl téměř půlstoletí, od padesátých let až do devadesátých, kdy nesl označení Velamos Vanda. Proto není divu, že je v naší sbírce zastoupen hned osmi kusy.

Pro badatele informace z Katalogu mopedů a jízdních kol 1963/4, Domácí potřeby Praha:
DĚTSKÉ KOLO PIONÝR
Vhodné pro chlapce a dívky od 6 do 10 let ke krátkým rekreačním vyjížďkám pro jízdu do školy a k pohybu na zdravém vzduchu.
Výška rámu 437 mm, pneumatiky 22 x 1 1/4". Přední brzda špalíková, zadní protišlapací. Kliky 135 mm dlouhé. Řídítko dětské, cestovního typu. Rukojeti krátké.
Příslušenství: kožené dětské sedlo a brašna s nářadím, hustilka a trylkový zvonek.
Vzor PE2 - chlapecké kolo - barevný smalt, doplňky ocelové, smaltované. Váha 11,85 kg, Kčs 420,-
Vzor PE6 - chlapecké kolo - barevný kovosmalt. Ráfky a blatníky duralové. Váha 11,85 kg, Kčs 460,-
Vzor PE1 - dívčí kolo - barevný smalt, horní rámová trubka šikmá. Váha 11,85 kg, Kčs 420,-
Vzor PE5 - dívčí kolo - barevný kovosmalt, hustilka. Horní rámová trubka šikmá. Ráfky a blatníky duralové. Váha 11,85 kg, Kčs 460,-


Nejstarším kouskem ve sbírce je červený Pionýr z roku 1959. Je vybaven přední plášťovou brzdou a koženým sedlem (momentálně na modrém pionýru):


Sotva pojízdný vrak, opět v rudé barvě (1971). Zajímavé sedlo.


Další kus je opět dámský, očesaný závoďák s linkovanými ráfky (1974):


Tento pionýr je jakýmsi mezitypem - rám ještě starý z tenkých trubek (jak vidno, nějaká jiskra dokázala ohnout slabě dimenzovanou vidlici svého pionýra o nějaký obrubník na dětském hřišti) se zadní stavbou uchycenou podsedlovým šroubem, řídítka vyšší ale bez představce, leštěné ráfky. Zajímavý je obtisk a kožené sedlo (1978).


Relativně vzácnější je pánské provedení, proto je ve sbírce zastoupeno jen poněkud ošuntělým přestříkaným exemplářem z roku 1978:


Další exemplář v zelené metalíze je z roku 1987. Sice je dobrý už jen na náhradní díly, nicméně je vidět novější provedení rámu - horní rámová trubka je prohnutá, trubky mají větší průměr (viz sedlová trubka) a samozřejmě také hmotnost znatelně vzrostla. Reflektor Ruhla je zřejmě osazen dodatečně.


Totožného provedení je také téměř nejetý kus z roku 1988:


Ještě jednou totéž, tentokrát v modrém laku.


zpět na jízdní kola
zpět na hlavní stránku