wz

Eska Premier

Typický turistický stroj, který je pro zvýšení užitné hodnoty dovybaven dětskou sedačkou. Vzhledem k častému přetěžování se vyskytly závady typu utržený můstek zadní brzdy, a tak je trvale odstaven. Na fotce vpravo předchůdce cyclocomputerů, kilometerzahler - dílo východoněmeckých konstruktérů.


Tento stroj zdobí o generaci novější (a ještě střízlivější) barevné provedení. Bicykl má opět utržený můstek zadní brzdy, takže se zdá, že chebští technologové někde udělali chybu ve výpočtu.


I když se Československá plánovaná ekonomika chlubila svou efektivitou, občas se děly věci, nad kterými zůstává rozum stát. Jednou z nich je skutečnost, že Továrna dětských vozidel Liberta Mělník se nedržela svého kopyta a na trh uvedla turistický model 240 pro dospělé. Důkazem nespolupráce s ostatními producenty jsou různé rozdílné detaily jako například patky rámu, úchyt dynama, umístění výrobního čísla pod sedlem aj. Zajímavým detailem je krabička na nářadí na zadním můstku.


Poslední mohykán z Chebu, Eska Treking (1991).
S otevřením trhu po r. 1989 se tuzemští producenti jízdních kol pokoušeli srovnat krok s konkurencí, což se jim, jak známo, moc nepodařilo. Posledním vývojovým stupněm Favoritu z poloviny padesátých let je tak právě tato Eska Treking. Klasický rám z Premiera je doplněn navářkami na cyklokrosové brzdy, patkou na přehazovačku, bovdenovými zarážkami řadících lanek a ověšen tím nejlepším, co tady bylo: unikátní hliníkový trojpřevodník Eska, přesmykač Eska nové konstrukce, vzadu šestikolečko, moderní duralová sedlovka a sedlo Selle Italia - Eska, to vše korunováno pákami a řazením Gipiemme, které poprvé u nás nabídlo indexovanou funkci přehazovačky a přesmykače. Vzniklo tak vcelku nadějně vypadající kolo, uvedené úpravy se však určitě promítly nepříznivě do prodejní ceny.
Co se však nezlepšilo byla kvalita produktu. Tři talíře jsou sice pěkné, ale protože přesmykač koliduje s blatníkem, lze používat pouze ten prostřední. Když k tomu připočteme neseřízenou přehazovačku, která umí zařadit jen tři převody, tak se vlastně oproti Premieru nic nezlepšilo. A ukazuje se, že od konce osmdesátých let v Esce neuměli vyrobit ani pořádný rám. Pravá patka zadního kola utržená od vidlice odsoudila tento stroj definitivně do muzea.


zpět na jízdní kola
zpět na hlavní stránku