wz

Jawa 50 typ 20, 1980, bílá

Sedmdesátá léta 20. století. Povážské strojírny produkují tisíce a tisíce malých motocyklů se vzletným názvem Pionýr, jejichž kořeny spadají do hloubi padesátých let. Dýchavičný pincek zamořuje československé silnice, garáže, kočárkárny, kůlny. Cílem postupných modernizací není ani tak technický pokrok, jako spíše snížení výrobních nákladů. Mizí nemoderní zlaté linky a stříbrné lišty, kapotáž se mění na více krabicovitou, místo samolepek už stačí nápis stříknutý přes šablonu, skládaná řídítka jsou nahrazena svařenými, hliníkové páčky vystřídaly plechové atd. atd. Nakonec na začátku osmdesátých let Pionýru dochází dech úplně a výroba padesátikubíkové Jawy se po 27 letech a cca 1 650 000 kusech zastavuje. Dále už musí výrostci sedlat východoněmecké Simsony.

Pár řádků z rubriky "Chci vědět" Světa motorů č. 1/1969:
Rád bych věděl, s jakými úpravami a kdy se bude prodávat dvousedadlový Pionýr, případně i jeho cenu. M. B., Kolín
Dvousedadlový Pionýr se prodává, pokud ovšem výrobní závod plní dodávky. Jeho cena je Kčs 3270. Nepředpokládá se však, že by u něho došlo k nějakým úpravám, protože je to výběhový typ, u něhož se počítá s výrobou ještě tak v letošním roce maximálně 1970.

Hahaha, skutečnost dala redaktorům za pravdu pouze v první půlce poslední věty. Snímek přetékajícího skladu deset let poté (Svět motorů 51/1979):


Fichtlů jsou všude spousty, takže v listopadu 2010 přistála do naší chalupy tahle tuctová dvacítka z roku 1980, již s přední parabolou z Mustanga. Měla jistě krušný život, zelený lak polil někdo nějakým primalexem; věřím ale, že po trošce snahy se opět rozpohybuje.



zpět na Motocykly
zpět na hlavní stránku