wz

ČZ 175 typ 501, 1957, oranžová

Skútr ČZ 175, známý jako Čezeta, je považován za jeden ze symbolů let šedesátých, což byl i jeden z důvodů, proč jsem si ho pořídil v prosinci 2008 do své sbírky. Ten můj pochází z prvních sérií roku 1957, jde tedy o verzi, která je dle mého názoru kostrukčně nejzajímavější - obě kola jsou odpružena pryžovými bloky, přední kyvná vidlice je tlumena jediným tlumičem, zadní kolo je uchyceno letmo na odlévaném kyvném rameni, tvořícím zároveň kryt řetězu, motor je chlazen pouze náporem, mezi palubními přístroji nechybí hodiny PRIM, které se musí co pět dní natahovat (ty moje ale nejdou) a ampérmetr. Na mém stroji ale spousta dílů včetně dokladů chybí, takže zpojízdnění bude otázkou delšího časového horizontu.

Červenec 2009 - nejpodstatnější chybějící díly už jsou sehnány, motor už dokonce (byť s provizorním zapalováním) běžel. V současnosti probíhá lehká demontáž a očista skútru. Prozatímním cílem je zkompletování, konzervace a zpojízdnění stroje.

Září 2010 - Uběhl rok, během kterého se podařilo zavařit podsedlovou schránku a nejvážnější trhliny v karosérii (možná byla karosérie zpočátku výroby poddimenzována), semtam jsem něco vyčistil, něco odrezil, něco natřel. Celé to zabralo cca 108,5 hodiny. Teď už je skútr poskládán dohromady a budu se pokoušet jej rozchodit. Nedořešeny jsou následující nedostatky: chybí sedlo (potah+výplň), zadní světlo je bílooranžové, hodiny nejdou, tachometr je poškozený, přední nosič je novějšího provedení - s poutky, palivový kohout je nepůvodní.



zpět na Motocykly
zpět na hlavní stránku