wz

Simson KR 50, 1960, hammerschlagblau


Doposud se mi v garáži scházely samé domácí stroje, v květnu 2010 k nim však přibyl výrobek našich bratrů, soudruhů z NDR. Jedná se o Simson KR 50, obdobu naší Jawy 50/555. Největší rozdíl mezi těmito dvěma stroji je v převodovce, Simson má dvě rychlosti řazené otočnou rukojetí. Tento typ byl vyráběn v letech 1959 až 1964, pak jej nahradil legendární model Schwalbe, produkovaný až do roku 1986 (koneckonců podobné to bylo s automobily Trabant a Wartburg). Můj Simson v provedení s Leichtmetallfelgen údajně kdysi přišel na 1265 Ost-Mark, zatímco standartní s ocelovými ráfky stál 1150 marek. Výše uvedené potvrzuje obrázek převzatý ze Světa motorů, čísla 4/1959:


Motocykl (v německu označovaný spíše moped) jsem koupil za přátelských 500Kč, pravda v doslova stavebnicovém provedení. Kdosi kdysi jej (podobně jako Maneta 100) bůhví proč rozebral a já teď studuji co všechno chybí a pokouším se ho dát podle citu zase dohromady.




Listopad 2010 - Pomalu ale jistě pokračuji v čištění a montáži tohoto stroje.



Prosinec 2010 - Už se mi Simsona podařilo v hrubých rysech poskládat. Ještě mě ale čeká vyřešení dvou problémů - olej nalitý do převodovky zase vesele vytéká ven okolo vypínací páčky spojky a kryt motoru (tunel) nelze nasadit, protože kickstarterhebel je příliš blízko rámu.
Předchozímu majiteli všechna čest, i přes mnohaleté skladování na stísněné půdě toho moc nepoztrácel. Z podstatných věcí chybí palivová nádrž (půjde použít z Jawy 20) a přední světlo. Pro zajímavost jsem počítal, na kolik kousků vlastně byl Simson rozebrán (viz první fotka). Došel jsem k těmto číslům: 122 dílů a podcelků bylo nutno sešroubovat 156ks spojovacího materiálu. Navíc jsem musel doplnit 19 chybějících součástí a 14ks spojovacího materiálu. Některé podcelky jsem při čištění ještě dále rozebíral, takže rukama mi prošlo součástek ještě více. Doposud jsem s motocyklem strávil 39 hodin zábavy. Fotky zatím jen interiérové z nepřirozených úhlů, nechtělo se mi vytahovat stroj do závějí sněhu, kterého je ve zdejších horských oblastech požehnaně.




Květen 2011 - Kvůli palivové nádrži jsem zakoupil torzo mladšího sourozence mého Simsona - skútr Schwalbe. Z motoru jsem místo oleje vylil něco vody, takže krom té nádrže z něj nic moc použitelné nebude.




zpět na Motocykly
zpět na hlavní stránku